31 augusti 2010

22. Dinosaur BBQ, New York


Dinosaur BBQ är en barbecue-restaurang belägen i Harlem.

Jag har tidigare inte varit så intresserad av att prova amerikansk barbecue då jag i min okunskap har sett barbecue som en lite mer sofistikerad form av svensk grillning. Men så fel jag har haft; amerikansk barbecue erbjuder en hel värld av smaker och intressanta sätt att tillreda kött på.

Barbecue utanför USA förknippas starkt med Texas, vilket egentligen är märkligt, då barbecue är utspritt över hela södra USA och varje delstat har sina speciella tillagningsmetoder, olika typer av kött etc.



På Dinosaur BBQ beställde jag in pulled pork, vilket är en barbecue-rätt hemmahörande i North Carolina. Pulled pork är karré som steks och röks långsamt under en längre tid. Till sist när köttet faller sönder kan man dra sönder det med en gaffel, därav "pull the pork". Pulled pork serverades här tillsammans med barbecuesås i ett hamburgerbröd.

Pulled pork hade en rökaktig ton och köttet var otroligt mört. Den hemmagjorda goda barbecuesåsen hade en tydligen sötma med viss syrlighet från vinägern och hjälpte till att safta upp det hela. Som tillbehör beställde jag coleslaw, som smakade helt okej inget speciellt, samt en kryddig sötpotatismos som var fantastiskt god. Sötpotatismosen var kryddad med kanel, chili, muskot och toppad med rostade pekannötter. Sötpotatisens sötma, kanels kryddighet och chilins hetta gav ett mos med mycket fyllig smak.

Jag fick helt klart omvärderat min syn på amerikansk barbecue och detta är inte sista gången jag besöker en barbecue-restaurang i USA.

Dinosaur BBQ
646 West 131st Street (vid Riverside Dr)
New York, NY

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar