21 juni 2010

12. Café Sperl, Wien


Anrika Café Sperl är ett över 100 år gammalt caféetablissemang och ett gammaldags äkta Wiener Kaffeehaus. På tiden det begav sig besöktes Wiens caféer av filosofer, konstnärer, författare, politiker och revolutionärer som utbytte tankar och idéer. Wiens caféer fyller än idag en social funktion men även ett rekreationellt syfte; här kan man i lugn i ro sitta och återhämta sig från en stressig vardag med en dagstidning och en kopp kaffe.

Café Sperl är beläget på Gumpendorfer Strasse 11, strax utanför turiststråken och paralellgata till shoppinggatan Mariahilfer Strasse.

När jag steg in i den välbevarade vackra lokalen i jugendstil blev jag anvisad till ett bord av en äldre dam prydligt iklädd vit skjorta och svart förkläde.


På Café Sperl beställde jag först en kopp kleiner brauner, vilket är i närmast jämnförelse en espresso med gräddmjölk. Mycket god var den. Till kaffet får man alltid ett glas vatten.


Som mat beställde jag tafelspitz vilket är är en traditionell österikisk rätt som består av kokt oxkött som serveras med gräslöksås och äppelsås samt rösti och spenat. Oxköttet var fantastiskt mört och gott och smälte i munnen. Röstin var stekt i rejält med smör samt persilja och lök. Både såserna kompletterade måltiden mycket väl. Helt klart det godaste jag åt i Wien.


Då jag befann mig på ett café fick jag såklart ha dessert också. Jag beställde in mohnkuche, vilket var en slags sockerkaka fylld med vallmo och hallon. Kakan hade frisk smak av de syrliga hallonen, men var ganska torr i konsistensen. Den var nog inte nygjord precis. Så, nej kakan var ingen höjdare direkt.



Café Sperl
Gumpendorfer Strasse 11-13
Wien

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar