21 juni 2010

8. Harar Ethiopian Restaurant, San Diego


Jag provade på etiopisk mat för första gången i San Diego. Restaurangen Harar låg lite utanför i stadsdelen University Heights i västra delen av San Diego, så för att ta mig dit fick jag göra några bussbyten.

Harar var beläget i en ganska sliten villa och inredd som en hydda med väggarna täckta av bambu. Närmast utsikt över mitt bord var en dörrlös toalett. Ytterst spartansk inredning utan någon som helst kolonialromantisk prägel. Det kändes som man verkligen befann sig i Afrika...

En mycket vänlig etiopiska (förmodar jag) betjänade mig och jag beställde en Harar Special, vilket var olika etiopiska smårätter. Etiopisk mat serveras oftast på ett pannkaksliknande bröd med fullkorn och man äter de små rätterna med fingrarna och med små rullar av samma pannkaksbröd.

Rätterna bestod av olika linsröror, kyckling i het sås, lamm, spenatröra etc (se ovan). Pannkaksbrödet var gott att doppa och ta upp maten med, men smaklöst att äta bara. Rörorna var goda och smakade spännande, men man blev mycket snabbt mätt just pga att linserna och brödet fyllde så mycket. Maten gick också bara på $10, vilket är billigt för så mycket mat. Som sagt var den etiopiska maten spännande att prova på, fast kanske inte igen.

Harar Ethiopian Restaurant
2432 El Cajon Boulevard
San Diego, CA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar