23 juni 2010

13. Figlmüller, Wien


Figlmüller är nog Wiens mest berömda wienerschnitzel-restaurang. En äkta schnitzel från Wien ska vara gjord på kalv och är en rejäl måltid. Ofta upptar en schnitzel hela tallriken.

Figlmüller är beläget mycket mysigt i en liten gränd inte långt från Stephansdomen och jag satte mig i den inglasade verandan som vätte ut mot gränden. Till min wienerschnitzel beställde jag en potatissallad och en liten grönsallad som hade en mycket god sötaktig, lite rökig och syrlig vinägerdressing över sig som jag tidigare fått i bl a Tyskland. Undra vad de har i den? Som dryck beställde jag husets egna traubensaft, dvs alkoholfri druvsaft från Figlmüllers egna odlingar.

Hur var då den berömda wienerschnitzeln? Den var absolut inget speciellt. Schnitzeln var ganska torr och smakade mest flottig panering. När jag gjort schnitzel har paneringen varit en tunn hinna som gav smak till köttet, här tog den över helt. Till hade man helt klart behövt någon slags sås, men det serverades inte.

Jag blev ganska besviken faktiskt. Jag hade förväntat mig mycket mer än en torr köttbit från en restaurang som säger sig servera de bästa wienerschnitzlarna i Wien. Det godaste på hela måltiden var helt klart salladen och druvsaften.

Figlmüller
Wollzeile 5
Wien

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar