18 januari 2010

3. In-N-Out Burger, San Fransisco


Innan jag skriver mitt omdöme vill jag bara göra en uppmaning till läsare: Åker ni till Kalifornien så besök In-N-Out Burger. Det finns inga ursäkter. Ni lär varken före eller efter smaka en hamburgare som är så god, saftig, smakrik och perfekt tillagad.

In-N-Out Burgers hamburgare omtalas ofta som top notch av amerikansk snabbmat. Och det stämmer verkligen. Hamburgarna görs direkt vid beställning, liksom Max koncept. Men där upphör också likheterna.

På menyn finns endast tre hamburgare; Hamburger, Cheeseburger och Double Double (dubbelt med kött och ost). Det finns dock några inofficiella koder du kan använda för göra specialbeställningar, säger man t ex "Flying Dutchman" får man två biffar med ost emellan och inget bröd etc.

Jag provade en Cheeseburger och när jag satte tänderna i den och smakade de första tuggorna, var det nästan som en andlig upplevelse. Jag har aldrig smakat en hamburgare som har varit en sådan symfoni av fantastiska smaker. Krispiga grönsaker tillsammans med biff och ost som smälte i munnen. Brödet var pinfärskt och hade en perfekt kombination av bagelaktig seghet och frasighet. Jag har aldrig smakat något liknande. Ord kan inte beskriva dess gastronomiska storhet.

In-N-Out var den enda kedja jag besökte två gånger vid min USA-visit 2008; en gång i San Fransisco och en gång i Santa Clara. In-N-Out Burger har flest restauranger i Kalifornien, men även några i bl a Utah och Las Vegas. Mer information finns på In-N-Out.com

In-N-Out
333 Jefferson Street
San Fransisco, CA

1 kommentar: